In Delft op Zondag van 11 november 2018 stond een artikel over de leegstand van de parkeergarages en wat hieraan gedaan zou kunnen worden. Minder auto’s op straat. Het gaat hierbij vooral over de Prinsenhofgarage. Een aantal Delftse politieke partijen heeft kunnen reageren op dit onderwerp, maar de redactie van Delft op Zondag heeft niet naar de mening van Stadsbelangen Delft gevraagd. Overigens ook niet aan D66. Uiteraard heeft onze fractie hierover ook een mening.
Klein stukje geschiedenis
Voor de ontwikkeling van de Spoorzone stonden ongeveer 600 auto’s (bewoners Westerkwartier, Olofsbuurt (later schil C), binnenstad en bezoekers) geparkeerd onder het voormalige spoorviaduct. De gemeente had bij de ontwikkeling van de Spoorzone weer kunnen kiezen voor het op straat parkeren maar de oplossing werd gezocht in de bouw van een ondergrondse parkeergarage. De keuze voor een peperdure parkeergarage was geen wens van Stadsbelangen Delft.
Bij de Prinsenhofgarage gaat het uiteindelijk om een (netto)investering van 25 miljoen met een jaarlijkse afschrijving van ongeveer € 900,00 per parkeerplek. Parking Delft vraagt nu aan bewoners van Schil C een prijs van € 650,00 per jaar. Bewoners van de binnenstad betalen € 800,00 per jaar.
Bewoners van schil C hebben via hun belangenvereniging (BVOW) al twee keer aangegeven dat een abonnement van € 650,00 echt teveel is. Men is bereid om maximaal € 300,00 te betalen. Daarbij speelt ook nog het voordeel van dubbelgebruik. Gedurende de dag zijn namelijk veel bewoners naar het werk, staan deze parkeerplekken leeg en kunnen deze plekken gebruikt worden door bezoekers van onze stad.
Stadsbelangen Delft realiseert zich dat een abonnement van € 300,00 minder is dan de huidige kostprijs, maar dat is voorlopig nog altijd meer dan een opbrengst van € 0,00 per parkeerplek nu.
Er zijn 640 plaatsen in de Prinsenhofgarage waarvan er nu elke dag ongeveer 480 leeg staan (Bezettingsgraad is 19 %). Een jaarlijkse opbrengst van € 144.000 (€ 480 x
€ 300,00) maakt het verlies op de garage in ieder geval een stuk minder groot. Bovendien minder auto’s op straat, want dat is toch het doel (lege straten).
Over het tarief rond het bewoners parkeren is de laatste jaren veel te doen geweest. Stadsbelangen Delft was altijd tegen het loslaten van het kostendekkend karakter van het bewoners parkeren.
Maar laat het voor iedereen duidelijk zijn dat Stadsbelangen Delft vindt dat de rekening van een bijna lege garage niet voor rekening mag komen van de vergunninghouders zoals Groen Links dat zo graag wil. De mening van Stadsbelangen Delft wordt gelukkig gedeeld door enkele andere partijen.
Stadsbelangen Delft is dus een voorstander van het verlagen van de parkeertarieven in de garages (optie bijvoorbeeld eerste uur gratis) en koersen nu af op het bedrag van
€ 300,00 per abonnement per jaar in de parkeergarage. Dit is het bedrag wat bewoners in de schil C wel kunnen/willen betalen om in de Prinsenhofgarage te gaan staan. Op deze wijze verlaag je de financiële drempel voor deze bewoners aanmerkelijk om daar te parkeren in plaats van op straat.
Wij zijn dus tegen het verhogen van de tarieven voor het vergunning parkeren om de bewoners te dwingen om in de garage te gaan staan en kiezen duidelijk voor het verlagen van de tarieven in de parkeergarages.
Fractie Stadsbelangen Delft
Harry van Adrichem
Geef een antwoord