In een persbericht roepen de bewoners van de Havenstraat dringend de hulp van de politiek in. Op 25 oktober 2016 ontvingen de bewoners een brief van de gemeente van
21 oktober 2016, waarin de herinrichting van de Havenstraat werd gemeld. De werkzaamheden gaan al snel van start, zo laat de gemeente weten.
In de brief staat dat het realiseren van een tweerichtingsverbinding niet alleen een wens is van de gemeente, maar dat deze wens ook gedragen wordt door de Fietsersbond en betrokken belangenverenigingen.
Deze betrokkenheid is er in ieder geval niet vanuit de BVOW maar ook niet bij BosD. BosD geeft zelfs aan, dat het plan een levensgevaarlijke situatie creëert met onoverzichtelijke kruisingen bij de Hugo de Grootstraat en Havenstraat en voorziet problemen bij het links en rechts inhalen door fietsers van manoeuvrerende Avalex-ophaalwagens en straks buslijn 61. Op dit moment worden er handtekeningen verzameld tegen dit levensgevaarlijke en geldverslindend plan, aldus de bewoners.
Haast is geboden want de gemeente wil mogelijk al op 7 november 2016 beginnen, hoewel het herinrichtingsplan pas op 2 november 2016 wordt gepubliceerd. Het persbericht van de bewoners is voor onze fractie reden om in de commissievergadering RV de wethouder hierover te bevragen naar hoe het proces met de bewoners is verlopen en welke kosten gemoeid zijn met deze herinrichting. Vooralsnog wil onze fractie niet dat de gemeente op 7 november 2016 start. Er moet eerst duidelijkheid komen over deze situatie.
Fractie Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman
Persbericht bewoners
Levensgevaarlijke herinrichting Havenstraat
Gemeente besteedt € 500.000 aan ondoordacht plan
Via een brief zijn de bewoners van de Havenstraat op de hoogte gebracht van het plan om levensgevaarlijk fietsen in de Havenstraat voortaan toe te staan. Hierdoor moet voor € 500.000 aan de Havenstraat worden verbouwd, nadat vorig jaar dezelfde straat al voor € 700.000 opnieuw werd ingericht.
Met dit gemeentelijk plan ontstaan voor fietsers twee smalle fiets-suggestie stroken met levensgevaarlijke kruisingen bij de Hugo de Grootstraat en de Spoorsingel. Grote vrachtwagens mogen straks nog gewoon in de Havenstraat rijden, laden en lossen. Ook de ophaalwagens van Avalex parkeren gewoon op de fietsstrook. Fietsers zoeken het dan maar uit en moeten frontaal tegen de richting van de auto’s uitwijken. Ook komt na jaren buslijn 61 terug, deze buslijn krijgt een halte vlakbij de Spoorsingel en gaat dan linksaf de Spoorsingel op. De bus hindert dan telkens het fietsverkeer dat links en rechts de bus passeert.
De gemeente zegt dat er overleg is geweest met de bewonersverenigingen BVOW en BOS/D. Deze verenigingen weten echter hier niet van. Het lijkt erop dat de gemeente in het nieuwe Stadskantoor dit plan op de tekentafel heeft bedacht en nu zonder verdere inspraak laat uitvoeren.
Als het waar is: diep en diep treurig
Het is te gek om los te lopen
Lekker binnenkomertje van de burgemeester