In de commissie SVR werd de motie van Stadsbelangen Delft inzake het weren van de touringcars op de Nieuwe Langendijk besproken. Wethouder Junius had de commissie een reactie gestuurd naar aanleiding van de motie. Een zwakke reactie en eigenlijk niet zo verwonderlijk van deze wethouder.
Wethouder Junius liet vooral zien, dat zij geen voorstander is van het weren van touringcars op de Nieuwe Langendijk. Uiteraard zocht zij daarbij allerlei argumenten, gebaseerd op aannames, die op geen enkele wijze waren onderbouwd. Er werd vrijwel geen woord besteed aan de nadelige situatie die touringcars veroorzaken voor bewoners en ondernemers op de Nieuwe Langendijk. Geen woord over verbetering van het klimaat daar, geen woord over het opheffen van onnodige filevorming op de Nieuwe Langendijk en geen woord over geluidsoverlast. Sterker nog: volgens deze wethouder zou de Nieuwe Langendijk al de mooie prachtige rode loper zijn. Leeft deze wethouder nog wel in de realiteit of bevindt deze wethouder zich in een onnavolgbare fantasiewereld? Wij vrezen het laatste.
Er zou sprake zijn van economische nadelen als de touringcars niet meer konden doorrijden naar het blauwe hart. Geen enkele vergelijking met steden waar de touringcars ook moeten parkeren aan de rand van de binnenstad. Zouden die andere steden daar dan ook last van hebben en als dat zo is, waaruit blijkt dat dan? Als toeristen moeten lopen van de markt naar het Prinsenhof (ca. 600 meter) dan is dat kennelijk geen probleem, maar ca. 700 meter van het Hampshirehotel naar de markt wel?
Het argument onder verkeerskundige nadelen kan wat onze fractie verwezen worden naar het rijk der fabelen. Wethouder Junius liet weten dat er nadelen zich voordoen als de buschauffeurs zich niet houden aan het inrijverbod. Hoe kun je het verzinnen? Bestaat er dan niet zoiets als handhaving?
Zou Delft echt minder aantrekkelijk worden voor touroperators? De kracht en kansen van onze stad zijn toch niet afhankelijk van ca. 700 meter verder mogen rijden? Bij de beantwoording over welke maatregelen er moeten worden genomen, gaat het college er vanuit dat alle toeristen per touringcar met zeven pendelbusjes moeten worden vervoerd. Alsof er alleen maar 55+ toeristen onze stad bezoeken die niet kunnen lopen, behalve dan 600 meter van de markt naar het Prinsenhof. Dat kan dan weer wel. Begrijpt iemand het nog? Op basis waarvan de verwachting werd uitgesproken, dat het weren van touringcars uit de binnenstad tot minder toeristen en besteding zal leiden, bleef onduidelijk. Wederom geen enkel steekhoudende onderbouwing voor deze stelling. Je kunt je afvragen of Delft meer verdient aan toeristen die langer in onze stad verblijven dan aan toeristen die korte bezoeken afleggen?
Het opknappen van de Nieuwe Langendijk, een discussie die al jaren speelt in de raad inclusief de overlast van touringcars voor bewoners en ondernemers, zal vermoedelijk nog jarenlang alleen een discussie blijven. De meerderheid van de commissie volgde de onduidelijke argumenten en onderbouwing van de wethouder. D66, het CDA en de PvdA blijken toch minder hart te hebben voor het klimaat en het milieu. De CO2 uitstoot en geluidsoverlast mogen van deze partijen op de Nieuwe Langendijk gewoon door blijven gaan.
De irritante poller op de Nieuwe Langendijk, waar deze week wederom een touringcar kennis mee maakte, is inmiddels omgedoopt tot ‘gemeneRIKJE’, blijft gewoon staan. En zo blijft de zogenaamde gastvrije rode loper op de Nieuwe Langendijk gewoon een dijk waar ook de komende jaren de ondernemers en bewoners last zullen blijven houden van de touringcars. Stadsbelangen Delft zal de motie (zie: https://www.stadsbelangendelft.nl/?p=4227 en https://www.stadsbelangendelft.nl/?p=4234) in de raadsvergadering in stemming brengen, zodat duidelijk wordt vastgelegd voor onze inwoners hoe partijen denken over de situatie op de Nieuwe Langendijk.
Fractie Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman
Geef een antwoord