Stadsbelangen Delft heeft een afschrift gevraagd van het antwoord op een brief van een bewoner aan het college. Dit naar aanleiding van het nieuwe parkeerbeleid in de wijk Wippolder. Vele bewoners van deze wijk ervaren helemaal geen parkeerdruk en voelen zich ten onrechte op kosten gejaagd door dit college. Stadsbelangen Delft zit hier pragmatisch in, namelijk breng kosten in rekening bij de veroorzaker en niet bij de inwoners in deze mooie volkswijk.
In antwoord op de brief van de bewoner stond dat er een onafhankelijk onderzoek plaats had gevonden, waarin de parkeerdruk was gemeten. Het college vindt het niet meer nodig om een draagvlak meting onder de bewoners van de wijk te houden, maar kiest ervoor eenzijdig parkeermaatregelen in deze wijk op te leggen. Stuitende politiek dus!
Nu is per 1 februari jl. betaald parkeren ingevoerd en mogen de bewoners een vergunning aanschaffen en bezoekers betalen € 4,50 per uur om hun auto te mogen parkeren. Veel bewoners van de wijk voelen zich overrompeld door het invoeren van betaald parkeren in hun wijk. Hoe de parkeer druk in de Wippolder is ontstaan, wordt aangegeven in de antwoorden van het college aan de betreffende inwoner (zie antwoord hieronder).
Antwoord over oorzaak parkeeroverlast Wippolder door College B&W:
Het noordoostelijk deel van de Wippolder heeft nu al te maken met parkeeroverlast. De gemeente krijgt hier al jaren klachten over. Deze hoge parkeerdruk komt vooral door bezoekers van de binnenstad en de TU Delft en parkeerders van bedrijven aan de Poortweg. In een aantal straten in het gebeid is de parkeerdruk op de drukste momenten boven de 90%. zoals de Julianalaan, Prins Mauritsstraat, Lipkensstraat, Simonstraat en Willem de Zwijgerstraat. De invoering van betaald parkeren zorgt ervoor dat de parkeerdruk voor bewoners van deze straten minder wordt.
Andere delen van de Wippolder hebben nu nog weinig parkeeroverlast. Maar krijgen daar wel mee te maken als we geen betaald parkeren invoeren. Het kan kloppen dat u op dit moment in uw straat geen parkeeroverlast ervaart. Als we betaald parkeren maar in een paar straten in Wippolder invoeren dan zullen de problemen naar aangrenzende straten van de wijk verplaatsen. Dat hebben wij namelijk eerder ervaren bij de uitbreiding van de parkeergebieden C en E. Het probleem verschuift in dat geval, maar is nog niet opgelost. Daarom voert de gemeente betaald parkeren in de hele Wippolder in.
Hier ligt voor Stadsbelangen Delft het probleem. Uit antwoord van college van B&W is duidelijk dat de bewoners van de Wippolder niet de oorzaak zijn van de parkeeroverlast dan wel parkeerdruk die ontstaan zou zijn in hun wijk. Nog afgezien van het feit dat veel bewoners helemaal geen parkeerdruk ervaren. Hoe kun je dan als college van B&W zeggen dat je, hoewel je niet de veroorzaker bent van parkeeroverlast, je toch een parkeervergunning moet kopen bij de gemeente vanwege de overlast die wordt veroorzaakt door derden.
Stadsbelangen Delft vindt dat bewoners de parkeervergunning gratis moeten krijgen. Wij hebben hier in de raad ook voor gepleit, maar zonder succes. De coalitiepartijen willen vooral geld aan de automobilist verdienen en inwoners van deze wijk laten betalen voor iets dat zij niet veroorzaakt hebben. Dat je bezoekers laat betalen, vinden wij overigens niet onlogisch, want zij lijken de oorzaak van dit hele parkeergedoe.
Het vergunning parkeren is dan wel inmiddels ingevoerd in de Wippolder, maar de discussie hierover stopt zeker niet. Daarvoor is een rechtvaardig parkeerbeleid noodzakelijk en in maart 2022 een ander college om dit te bewerkstelligen met partijen die wel luisteren naar ons inwoners. Want het is niet uit te leggen aan de Wippolder bewoners dat zij de dupe worden en ten onrechte op kosten worden gejaagd door dit college.
Stadsbelangen Delft/Groep Stoelinga
Bram Stoop
Geef een antwoord