Het nieuwe mobiliteitsplan, de doordruk parkeertransitie en het gesprek met de stad is een grote mislukking geworden. Van de zogenaamde participatie is dan ook niets terecht gekomen. Voor D66 wethouder Martina Huijsmans is participatie van onze inwoners alleen van belang als de uitkomst daarvan is wat zij wil. Dat geldt niet alleen voor D66 in onze stad, maar zeker ook voor de andere coalitiepartijen, zoals Groen Links, STIP en PvdA. En de VVD-fractie moet al helemaal niets hebben van de inbreng van onze inwoners. Ook het door wethouder Huijsmans aangekondigde gesprek met de stad (bij Top Delft) bleek een grote mislukking te zijn.
Het gesprek met de Stad in deze vorm was dus een gemiste kans en geeft weinig vertrouwen in het vervolg van de voortgang van het mobiliteitsplan. Deze week hebben de bewoners in ieder geval kunnen merken wat de gevolgen zijn van de parkeertransitie dankzij een onduidelijke e-mail van Parkeren Delft van 20 oktober 2020.
Dat blijkt wel uit diverse emailberichten die onze fractie kreeg. Enkele citaten hieruit (namen inwoners bekend bij webmaster):
Citaat 1
‘Wij bieden u de mogelijkheid om een abonnement voor de Prinsenhof- of Zuidpoortgarage aan te schaffen. Hiermee kunt u 24/7 in één van deze parkeergarages parkeren. De kosten voor de eerste auto bedragen € 300,- per jaar.’ Interessanter wordt het: ‘Dit abonnement komt in plaats van uw eerste straatvergunning.’ Dus je mag of één straatvergunning of één vergunning in een parkeergarage.
Nu de ambtenaren magie: ‘U kunt ook een abonnement voor uw tweede of volgende auto kopen, dit abonnement kost € 500,- per jaar.’ Hoe is dit mogelijk wanneer men, en ik herhaal: ‘Daarnaast verdwijnt de mogelijkheid een tweede of volgende parkeervergunning aan te schaffen’? Daarna wordt het alleen maar onduidelijker: ‘Wanneer u een 2e of volgende parkeervergunning op straat heeft, dan heeft u de keuze voor een abonnement in de Prinsenhof- of Zuidpoortgarage.
Ik kan nog wel meer onduidelijkheden en tegenstrijdigheden in de mail gaan benoemen, maar ik denk persoonlijk als miljoenen slurpende organisatie dat jullie dit toch zelf wel kunnen: mocht het toch nog nodig zijn dat ik hier een oog op werp, dan reken ik hier €250,- per uur voor. Dit lijkt mij een vrij schappelijk bedrag.
Daarnaast maak ik bezwaar wat betreft de vergunningstarieven, deze zouden mijns inziens voor binnenstad Delft noord aanzienlijk omlaag gebracht moeten worden. Dit stukje stad is namelijk al één heel jaar, en ik herhaal, één héél jaar, slecht tot niet bereikbaar. Door incapabel gemeentebeleid is het Oostplantsoen, al een heel jaar gesloten. Dit is een belangrijke verkeersroute, mensen vanuit Rijswijk en Den Haag moeten namelijk nu via de binnenstad hun huis bereiken, wat niet meevalt als de gemeente ook deze wegen zo af en toe bereid is te sluiten voor verhuizingen, reparatiewerkzaamheden etc.
Ik ga er dan ook vanuit dat wij in Delft noord hier compensatie voor krijgen, wellicht een goed idee om dit te doen in de vorm van een gratis parkeervergunning van een jaar.
Citaat 2
Het laatste waar u natuurlijk in uw ‘bubbel’ op zit te wachten is een bericht van een ‘burger’. Vreselijk. Welgemeende excuses daarvoor.
Het was al volstrekte arrogant het parkeerbeleid door onze strot te duwen, maar de uitvoering ervan is zelfs respectloos.
Onderstaande mail ontvingen wij vandaag van ‘Parkeerbeheer’:
– Het bericht is volstrekt warrig onduidelijk opgesteld
– We hebben ‘opeens’ een deadline van 1 november terwijl bestaande vergunningen lopen tot 31 december 2020.
– Nergens staat wáár en hoe we de omzetting van de vergunningen kunnen regelen.
– Op de website van parkeerbeheer werkt helemaal niets.
Het is mij duidelijk dat u –met z’n allen- gewoon door zal gaan met het negeren van vragen en behoeftes van bewoners, maar heb tenminste het fatsoen om met heldere uitleg en werkende systemen te komen.
Ik heb steeds meer de indruk dat ik niet in Delft woon, maar in Juinen (een creatie van Kees van Kooten en Wim de Bie in de jaren ’80): https://youtu.be/DHhEa-wNgdE .
Ik kan het gemeentebestuur en de gemeenteraad niet meer serieus nemen.
De berichten spreken voor zich. De gemoederen op de markt liepen destijds al hoog op zo vlak voor de raadsvergadering van 9 Juli 2020 rondom de versnelde besluitvorming van de parkeertransitie. Natuurlijk kon men op het allerlaatste moment, toen bleek dat wethouder Huijsmans onverwacht de parkeertransitie er snel door heen wilde loodsen, voor de vorm wel over dit onderwerp inspreken in de commissie Ruimte en Verkeer. Maar het besluit van deze wethouder/college en coalitiepartijen stond toen al vast.
Ondanks meer dan 80 burgerbrieven, 12 brieven van Belangenverenigingen, 107 reacties op de enquête en 1784 ondertekeningen van de petitie tegen dit plan. Maar helaas was al het verzet tegen de parkeertransitie voor niets. Het lijkt erop dat de coalitie van Groen Links, STIP, PvdA, VVD en D66 eigenlijk niets wil weten van burgerparticipatie. Je mag wel zeggen wat je vindt, maar we doen gewoon wat wij willen, is het beleid van dit college en de coalitiepartijen. Gelukkig gaf de gehele oppositie waaronder Stadbelangen Delft een duidelijk signaal af door te komen met een motie van afkeuring.
Maar gedurende de protestdemonstratie op de markt, waar enkel tientallen Delftenaren ondanks de regen aan hadden deelgenomen (je hebt nog altijd mensen die hoop houden) was er toch nog een ‘positieve’ mededeling van de wethouder Martina Huijsmans.
Behalve dat de wethouder (voor de vorm) in gesprek ging met enkele demonstranten beloofde zij tijdens een korte toespraak dat zij de Delftenaren op de hoogte zou houden van de voortgang van het mobiliteitsplan. Het gesprek met de stad over het mobiliteitsplan moest nog gaan beginnen volgens haar. Dus maak je geen zorgen, want er kan nog van alles veranderen. Op 7 oktober 2020 was er dan het eerste gesprek met de stad via Top Delft over het mobiliteitsplan. Helaas was dit vanwege Corona slechts een digitaal gesprek. Onder aanvoering van de wethouder kwam een groep van deskundigen aan het woord. Het spreekwoord: ‘Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt’, was duidelijk bij deze digitale bijeenkomst van toepassing.
Ook Stadsbelangen Delft had zich als deelnemer aangemeld voor het stadsgesprek. Maar wat jammer dat je niet kon zien hoeveel deelnemers er waren en ook niet uit welke hoek deze deelnemers kwamen (politiek of bewoners).
Het gesprek met de stad was dus éénrichtingsverkeer, van zender naar ontvanger en niet meer dan dat. De inbreng van de deelnemers was dus zeer beperkt of wel heel erg weinig. In ieder geval zeer onduidelijk. Maar was dit nu puur een programmeringskeuze van TOP Delft of werd deze vorm juist aangemoedigd door de gemeente Delft (wethouder Huijsmans D66)? Voor onze fractie werd duidelijk dat onze inwoners hier in ieder geval geen deel van hebben uitgemaakt en vrijwel geen enkele inbreng heeft kunnen geven.
We zullen nog even moeten wachten, tot maart 2022, voordat het coalitieblok D66, Groen Links, STIP en PvdA doorbroken kan, nee moet worden. Zij maken al vanaf 1998 deel uit van diverse colleges en dat is slecht voor de stad. De grote stadspartij die dit mogelijk kan maken, komt eraan (samenwerking Stadsbelangen Delft en Groep Stoelinga).
Ondertussen roepen wij onze inwoners op massaal te protesteren tegen de parkeertransitie, het mobiliteitsplan en vooral deze vorm van zogenaamde participatie.
Fractie Stadsbelangen Delft
Harry van Adrichem
Geef een antwoord