Tijdens de commissievergadering van 11 september 2019 werd al duidelijk dat de collegepartijen de parkeerregulering in Bomenwijk door zouden drukken. Ondanks het feit dat er geen voldoende draagvlak was bij de bewoners en ondernemers van deze Delftse volkswijk. Groen Links riep al tijdens de commissievergadering dat als iemand een auto heeft ‘gewoon’ moet betalen. Volgens mij betalen automobilisten ook extra accijns voor benzine etc. en wegenbelasting in tegenstelling tot fietsers.
Tijdens de raadsvergadering van 26 september heeft Stadsbelangen Delft samen met het CDA, SP en CU nog geprobeerd met een amendement dit besluit terug te draaien, omdat er geen voldoende draagvlak was onder de bewoners. Dit amendement haalde het niet. Toen ik voorstelde om de bewoners gratis een vergunning te geven en alleen bezoekers van de wijk te laten betalen, reageerde niemand van de college partijen. De auto is dus een melkkoe van dit linkse college.
Op 1 december is het betaald parkeren in de Bomenwijk ingegaan. Ook op de Oude IJsbaan waar bewoners helemaal geen parkeerproblemen hadden. Bij dit soort ingrijpende besluiten zou je bedenken, dat hierover goed is nagedacht en vooral ook over de consequenties. Als coalitiepartijen dan zonder blikken of blozen dit besluit door de strot van de gemeenteraad en vooral bewoners/ondernemers duwt en lak hebben aan oppositie partijen en bewoners van de wijk, dan moet je wel zeker zijn van je zaak.
Stadsbelangen Delft heeft de afgelopen tijd wederom een aantal meldingen ontvangen die gaan over de onvrede en overlast van het betaald parkeren in Bomenwijk. Het verpleegtehuis Bieslandhof had, voordat het betaald parkeren inging, al haar zorgen uitgesproken over het invoeren van betaald parkeren in de Bomenwijk. Toen weinig tot geen reacties vanuit gemeente Delft dan wel college of coalitiepartijen.
In november is er naar het personeel van Bieslandhof onderstaande notitie gestuurd. Men zag toen al aankomen dat het invoeren van betaald parkeren zou leiden tot extra parkeeroverlast voor dit verpleegtehuis.
Beste allemaal,
De Bieslandhof kent een groot parkeerprobleem waar we allemaal (medewerkers, vrijwilligers, bezoekers) mee te maken hebben. Daar bovenop komt dat de gemeente Delft vanaf 1 december a.s. betaald parkeren in de Bomenwijk van start laat gaan (maandag t/m zaterdag van 12.00-24.00 uur). De Bieslandhof is druk bezig met het zoeken naar een oplossing, maar dit is zeer complex mede in verband met de vele soorten gebruikers en het toegankelijk houden van het terrein voor de diverse hulpdiensten. Aan de hand van onderzoeken die gedaan worden, hopen we een passende en affectieve oplossing te kunnen vinden.
Los van de bewoners in deze wijk, worden ook het personeel en de vrijwilligers de dupe van het besluit van de gemeente. Waarschijnlijk is de gemeente tot inzicht gekomen dat het toch allemaal wat snel besloten is. Vanuit de gemeente heeft men nu aan de Bieslandhof aangeboden dat ze graag mee willen denken om het probleem op te lossen.
Wat Stadsbelangen Delft betreft had dit probleem, voordat het besluit genomen was, opgelost moeten worden. De gemeente regelt eerst een probleem en gaat achteraf pas bezien hoe dit probleem opgelost kan worden. Herkenbaar beleid van dit college en coalitiepartijen.
Het college en de coalitiepartijen hebben de mond vol van participatie, maar wel op de manier waarop zij daar invulling aan willen geven en vooral als het hen goed uitkomt. O wee als inwoners hierover een andere mening hebben. Groen Links, D66, STIP, PvdA en VVD hebben lak aan onze inwoners en hebben maar één ding voor ogen, namelijk hun eigen plannetjes doorduwen en voor de vorm net doen of zij luisteren naar bewoners. Als de coalitiepartijen dit traject, net als bij de Scholenschuif Tanthof, een vorm van optimale participatie vinden, dan slaan deze partijen de plank goed mis. Vanuit de wijk krijgen we nog steeds signalen van boze bewoners en de gemeente kan een WOB-verzoek verwachten over de gevolgde procedure.
Stadsbelangen Delft gaat over deze zaak schriftelijke vragen stellen, want de afgelopen tijd valt toch wel op dat men bij de het college (lees ook coalitiepartijen) beweert, dat er voldoende met bewoners is gesproken, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Voorbeelden genoeg, zoals bij de Scholenschuif Tanthof, het verbieden van Oud en Nieuw vuren en nu dus het betaald parkeren in de Bomenwijk.
Het lijkt erop dat het college meer belang hecht aan draagvlak binnen de coalitie partijen. Draagvlak bij bewoners lijkt hierbij ondergeschikt. Dat baart ons ernstige zorgen, want het lijkt ons sterk dat de bewoners in alle gevallen ongelijk hebben.
Stadsbelangen Delft
Bram Stoop
Geef een antwoord